NEWS RELEASE: PROGRESS IN ONTARIO / COMMUNIQUÉ DE PRESSE: PROGRÈS EN ONTARIO

SOCIETY FOR CANADIANS STUDYING
MEDICINE ABROAD (SOCASMA)

(Le français suit.)

The Society for Canadians Studying Medicine Abroad is applauding the recent announcements* made by the Government of Ontario and the College of Physicians and Surgeons of Ontario (CPSO) with regards to the funding of additional medical residency positions and the removal of barriers for internationally educated physicians.

“These are first, but important steps aimed at improving the provision of medical care for all Ontarians. We applaud Ontario’s leadership and urge other provinces to follow suit and consider going even further in providing Canadians the health care they deserve. Our health care system will recover when an adequately sized workforce is qualified and treated equitably, whether trained in Canada or abroad” says Rosemary Pawliuk, Executive Director, SOCASMA.

To build upon the partial progress made as a result of these recent announcements, SOCASMA urges the Government of Ontario, as well as other provincial and territorial governments to also:

Establish a residency recruitment system that permits all Canadians and permanent residents to compete equally for all residency positions on the same level playing field and that is free from systemic discrimination, whether they are graduates of Canadian Medical Programs or Internationally Recognized Medical Programs.

Support the development Practice Ready Assessment for physicians trained in non-approved jurisdictions.

For the College of Family Physicians of Canada to expand the list of approved jurisdictions. For example, to better serve the needs of the francophone community of Ontario, and in line with the French Language Act of Ontario, for the CPSO to consider adding France, Belgium and Switzerland as part of those countries that will be able to obtain Registration from the College of Physicians and Surgeons of Ontario without supervision, assessments and further examination. (U.S., U.K., Ireland and Australia are newly eligible.)

For all provinces to implement transition programs and alternate medical profession pathways for unmatched medical graduates.

Rosemary Pawliuk
Executive Director
SOCASMA
E-mail: socasma@outlook.com
Tel: 604-541-4747

Alternate contact and francophone media:
Carole Lafrenière
E-mail: socasma.working@gmail.com

* Reference:
CPSO Removes Barriers for Internationally Educated Physicians https://www.cpso.on.ca/News/News-Articles/CPSO-Removes-Barriers-for-Internationally-Educated

Province Helping More Ontario Students Become Doctors at Home in Ontario
——————————————————————————————————————

SOCIÉTÉ POUR LES CANADIENS QUI ÉTUDIENT
LA MÉDECINE À L’ÉTRANGER (SOCASMA)

La Société pour les Canadiens étudiant en médecine à l’étranger applaudit les récentes annonces* faites par le gouvernement de l’Ontario et l’Ordre des médecins et chirurgiens de l’Ontario (OMCO) concernant le financement de postes de résidence en médecine supplémentaires et la suppression des obstacles pour les médecins formés à l’étranger .

« Il s’agit de premières étapes, mais importantes, visant à améliorer la prestation de soins médicaux à tous les Ontariens. Nous applaudissons le leadership de l’Ontario et exhortons les autres provinces à emboîter le pas et à envisager d’aller encore plus loin pour fournir aux Canadiens les soins de santé qu’ils méritent. Notre système de santé se rétablira lorsqu’une main-d’œuvre de taille adéquate sera qualifiée et traitée équitablement, qu’elle soit formée au Canada ou à l’étranger », a déclaré Rosemary Pawliuk, directrice générale, SOCASMA.

Pour tirer parti des progrès partiels réalisés à la suite de ces récentes annonces, la SOCASMA exhorte le gouvernement de l’Ontario, ainsi que les autres gouvernements provinciaux et territoriaux à également :

– Établir un système de recrutement en résidence qui permet à tous les Canadiens et résidents permanents de concourir de manière égale pour tous les postes de résidence sur un pied d’égalité et qui est exempt de discrimination systémique, qu’ils soient diplômés de programmes médicaux canadiens ou de programmes médicaux reconnus à l’échelle internationale.

– Appuyer le développement d’évaluation de la préparation à la pratique pour les médecins qui ont été formés dans des juridictions non approuvées.

– Pour que le Collège des médecins de famille du Canada élargisse la liste des juridictions approuvées. Par exemple, pour mieux répondre aux besoins de la communauté francophone de l’Ontario, et conformément à la Loi sur les services en français de l’Ontario, que l’OMCO envisage d’ajouter la France, la Belgique et la Suisse parmi les pays qui pourront obtenir l’inscription auprès de l’Ordre des médecins et chirurgiens de l’Ontario sans supervision, évaluation et examen supplémentaire. (Les États-Unis, le Royaume-Uni, l’Irlande et l’Australie sont nouvellement éligibles.)

Que toutes les provinces mettent en œuvre des programmes de transition et des cheminements alternatifs vers la profession médicale pour les diplômés en médecine non jumelés.

Rosemary Pawliuk
Directeur exécutif
SOCASMA
Courriel : socasma@outlook.com